lördag 3 april 2010

Felicias mat

Det här med Felicias mat tycker jag är spännande och intressant. Som de flesta kanske vet så är hon ett "ersättnings-barn". Uppvuxen på modersmjölksersättning. Min tanke har alltid varit att jag skulle amma mina barn. Under graviditeten växte sig den tanken och viljan starkare. Jag ville absolut amma. När Felicia kom till världen verkade det på BB jättebra. Det såg ut som att jag hade fått igång amningen ordentligt och att det funkade bra. Det visade sig ju dock snart att det inte gjorde det. Jag hade ingen mjölk att ge henne och inte kom den igång heller trots att jag kämpade i tre veckor med amning och att pumpa. Det ville sig helt enkelt inte och ersättning blev nödvändigt.

Trots att jag fortfarande tycker det är tråkigt att jag inte kunnat amma henne så måste jag ändå säga att det finns fördelar med att ge ersättning. För det första så vet man hela tiden exakt hur mycket hon får i sig och vi slipper alltså oroa oss för att hon inte får i sig tillräckligt. För det andra så behöver jag inte känna mig obekväm med att amma offentligt. För det tredje så kan Fredrik hjälpa till mycket mer med matning och avlasta mig. Genom det får han och Felicia en bättre relation och mer närhet än om jag hade ammat. Jag blir inte lika bunden utan har kunnat vara borta en natt, lämna till barnvakt osv. Vi kunde också börja med smakportioner tidigare (vid 4 månader) på inrådan av BVC-sköterskan.

Det var det jag tänkte komma till nu. Idagsläget ser Felicias matdagar ut så här: Hon äter ersättning (100-140ml) någon gång mellan 06 och 07 beroende på när hon vaknar. Klockan 10 är det en hel portion banangröt + vatten. Klockan 13 blir det lunch bestående av smakportion, vatten och ersättning. Klockan 16 är det mellanmålsdags med fruktpuré och/eller Kesella, vatten och ersättning. Klockan 19 är det kvällsmat, hel portion banangröt + vatten. Någon gång vid 22-23 väcker vi henne innan vi går och lägger oss och ger henne Nestlés Godnatt Mild Havrevälling.

Vi har alltså än så länge bytt ut tre hela mål mot något annat än ersättning. Det Felicia har lärt sig äta än så länge är:
- Ersättning
- Potatis/pasternackspure
- Morotspure
- Ärtpure (nytt sen i onsdags)
- Katrinplommonpure
- Banan/katrinplommonpure
- Banan och Kesella (nytt sen i tisdags)
- Banangröt
- Mild Havrevälling (nytt sen igår)

Jag hoppas att hennes dagar så småningom ska se ut ungefär så här när det gäller maten:
Kl 07-08 Frukost: Gröt + vatten
Kl 10 Mellanmål: Yoghurt/frukt/smörgås + vatten
Kl 13 Lunch: Lagad mat + vatten + ev frukt till efterrätt
Kl 16 Mellanmål: Yoghurt/frukt/smörgås + vatten
Kl 18 Middag: Lagad mat + vatten + ev frukt till efterrätt
Kl 20 Kvällsmat: Gröt + vatten eller välling

Vad tror ni? För mycket? För lite?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar