tisdag 15 juni 2010

Sammanfattning av graviditeten.


I senaste laget, jag vet men jag hittade en lite rolig lista i en annan blogg som kan sammanfatta graviditeten. Många frågor och svar.

När fick du reda på att du var gravid? 4 februari 2009
Var bebisen planerad? Nej
Mådde du illa mycket? Ytterst lite.
Hur blev ditt hår? Ingen större skillnad under graviditeten, har dock tappat massor nu efteråt.
Hade du mycket halsbränna? Nej
Grät du för ingenting? Oja, många, många gånger.
Var du känslig? Det vill jag nog påstå
Vad gillade du för mat? Inga cravings mer än bubbelvatten.
När kände du bebisens första sparkar? Kommer faktiskt inte ihåg men runt vecka 18 tror jag..
Var du orolig? Ja, alldeles för orolig, alldeles för ofta.
När började du läcka bröstmjölk? Aldrig egentligen, bara om jag råkade klämma till bröstet i sömnen eller liknande.
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Nej, tror jag köpte en enda.
Sparkade bebisen mycket? Jupp, disco!
Fick du bristningar? De två sista veckorna, tyvärr.
Hur kommer det sig att du behöll bebisen? VI behöll bebisen därför att VI kände att det var rätt.
Blödde du någongång? Under graviditeten, nej.
Levde du på som vanligt? I stort sett ja, jobbade till veckan innan förlossning.
Hur gammal var du när du blev gravid? 23.
Hur tog dina föräldrar det? Väldigt glada och stolta tror jag.
Hur tog din partner det? Hans första svar var "Är du gravid? Är du säker?". Men otroligt glad så klart.
Vart bodde du/ni? I vår bostadsrättstvåa
Hur ofta gick du till mvc? Mer sällan än jag trodde.
Hur många ultraljud gjorde du? Två VUL och två UL.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Lugn, hyffsat snabb med lustgas utan epidural. (Varför gick det inte att få bort den feta texten på svaret??)
Hur började din förlossning? Vattenavgång vid 03 natten till måndag.
Hur många timmar tog din förlossning? 35,5 timmar.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? När vi blev inskrivna, andra gången vi kom in, så var det 4 cm tror jag.
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas och EDA.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 2,5 timmar.
Blev det komplikationer? Inte mer än att hon fastnade lite på slutet och det blev sugklocka.
Fick du sy? Ja
Vad tyckte du var jobbigast? Smärtan, att inte ha kontroll över sin kropp.
Var du rädd för något? Nej, egentligen inte. Mest arg, frustrerad och ledsen.
Skrek du? Som en stucken gris ibland. Skrek mindre fina ord till läkaren med sugklockan också.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, sambon, barnmorskestudent, barnmorskan, för det mesta. Just när hon skulle ut var det dessutom läkaren och två barnmorskor till så totalt 7 st som mest.
Hade du någon nära med dig? Min sambo
Hur var vikt och längd? 3535 gr och 50 cm.
Ögonfärg: Gråbkå.
Hårfärg: Brunt
Ammade du? Försökte ja..
Ammar du nu? Försökte i 3 vevkor men det kom inte igång.
Hur gammal är bebisen nu? Knappt ngn bebis längre, drygt 8 månader.
Vad tyckte du om förlossningen? Lång, utdragen, smärtsam, hemsk. Underbar när hon hade kommit ut.
Vill du ha en till? Tror det.
Planerar ni ett till? Inte för tillfället.
När kommer andra barnet? Ingen aning än.
Hur är ert förhållande nu? Så bra som man kan ha det.
Vilken vecka födde du i? 38 + 0 (v 39).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar