söndag 27 januari 2013

När LCHF går till överdrift!?

Jag äter ju som ni vet efter LCHF så mycket det går. Inget superstrikt och inget räknande av kolhydrater men jag väljer proteiner o fett framför kolhydrater. Det mår jag bra av. Magen mår bra. Jag orkar mer. Håller mig mätt längre och orkar träna mer. Ibland unnar jag mig lite pasta, en smörgås eller lite godis. Inget konstigt med det. Eller hur?

På instagram följer jag några LCHF:are som Katrin Z, Philip Lailani, Shervin Torkian, 56kilo. Jag läser även ett antal bloggar om LCHF. Det mesta som skrivs är väldigt vettigt. Men i morse när jag kikade in på Instagram så såg jag att 56kilo hade lagt ut en bild på hostmedicinen Cocilana (stavning?) där hon funderade på om hon verkligen skulle ta hostmedicinen eftersom det innehöll så mkt socker. En stund senare hade hon lagt ut en ny bild på en köksvåg med 7 gr socker på. Det var tydligen så mycket socker hon hade fått i sig genom 10 ml medicin. Och nu mådde hon så dåligt!!

Jag började då fundera på om det inte är till att ta LCHF till överdrift när man tom funderar på att strunta i medicin för att den innehåller för mkt socker? Är det ett sunt förhållande till socker och mat? Jag vet inte om jag tycker det...

1 kommentar:

  1. Jag tror det är att gå lite för långt att inte ta medicin, där emot, går man på strikt lchf kan man bli jätte dålig. Jag åt jätte strikt lchf första två månaderna och när jag åt en dl pasta så fick jag sån fruktansvärd huvudvärk och illamående att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Sen dess har jag inte varit lika strikt och då har det varit bättre men det gör det "lättare" att fuska. Tyvärr...

    Kram Sofie

    SvaraRadera